Εὐαγγελικό Ἀνάγνωσμα Κυριακῆς 22 Ἰουνίου 2025, Κυριακὴ Β΄ Ματθαίου (Ματθ. δ΄ 18-23)
Εἶπεν ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ μαθηταῖς· πᾶς ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς· ὅστις δ᾿ ἂν ἀρνήσηταί με ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ἀρνήσομαι αὐτὸν κἀγὼ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς. Ὁ φιλῶν πατέρα ἢ μητέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὁ φιλῶν υἱὸν ἢ θυγατέρα ὑπὲρ ἐμὲ οὐκ ἔστι μου ἄξιος· καὶ ὃς οὐ λαμβάνει τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθεῖ ὀπίσω μου, οὐκ ἔστι μου ἄξιος. Τότε ἀποκριθεὶς ὁ Πέτρος εἶπεν αὐτῷ· ἰδοὺ ἡμεῖς ἀφήκαμεν πάντα καὶ ἠκολουθήσαμέν σοι· τί ἄρα ἔσται ἡμῖν; ὁ δὲ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι ὑμεῖς οἱ ἀκολουθήσαντές μοι, ἐν τῇ παλιγγενεσίᾳ, ὅταν καθίσῃ ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ θρόνου δόξης αὐτοῦ, καθίσεσθε καὶ ὑμεῖς ἐπὶ δώδεκα θρόνους κρίνοντες τὰς δώδεκα φυλὰς τοῦ Ἰσραήλ. καὶ πᾶς ὃς ἀφῆκεν οἰκίας ἢ ἀδελφοὺς ἢ ἀδελφὰς ἢ πατέρα ἢ μητέρα ἢ γυναῖκα ἢ τέκνα ἢ ἀγροὺς ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός μου, ἑκατονταπλασίονα λήψεται καὶ ζωὴν αἰώνιον κληρονομήσει. Πολλοὶ δὲ ἔσονται πρῶτοι ἔσχατοι καὶ ἔσχατοι πρῶτοι.
ΣΚΕΨΕΙΣ – ΔΙΔΑΓΜΑΤΑ – ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
1. Τὸ μεγαλύτερο προτέρημα
Ἡ εὐαγγελικὴ περικοπὴ τῆς θείας Λειτουργίας μᾶς μεταφέρει στὴν ἀρχὴ τῆς δημόσιας δράσεως τοῦ Κυρίου. Ὁ Χριστὸς συγκροτεῖ τὴν ὁμάδα τῶν πρώτων Μαθητῶν του. Ἐπιλέγει αὐτοὺς ποὺ θὰ ζήσουν κοντά Του, θὰ δοῦν τὰ θαύματά του, θὰ διδαχθοῦν τὶς θεῖες ἀλήθειες του καὶ κατόπιν θὰ ἀναλάβουν τὴ μεγάλη ἀποστολὴ νὰ κηρύξουν τὸ Εὐαγγέλιο σὲ ὅλη τὴν οἰκουμένη, νὰ γίνουν οἱ στύλοι τῆς Ἐκκλησίας του. Κάνει, ὡστόσο, ἐντύπωση ὅτι γιὰ τὸν μεγάλο αὐτὸ σκοπὸ ἐπιλέγει ψαράδες· ἀνθρώπους ἄσημους, ἀγράμματους, φτωχούς. Γιατί, ἀλήθεια, δὲν ἐπέλεξε Φαρισαίους, γνῶστες τοῦ Νόμου τοῦ Θεοῦ; Γιατί δὲν ἀναζήτησε τοὺς Μαθητές του στὰ βασιλικὰ ἀνάκτορα ἢ στὶς ραββινικὲς σχολὲς τῆς ἐποχῆς, ἀλλὰ «παρὰ τὴν θάλασσαν»;
Εἶναι ἀσφαλῶς ἐντυπωσιακὴ ἡ ἐπιλογὴ τοῦ Κυρίου. Βεβαιώνει ὅμως ἔτσι ὅτι ἡ Ἐκκλησία δὲν στηρίζεται στὶς κοσμικὲς ἱκανότητες τῶν μελῶν καὶ τῶν ἡγετῶν της. Τὸ ἔργο της δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴ σοφία τοῦ μυαλοῦ, τὴ θεωρητικὴ γνώση τῶν Γραφῶν ἢ τὴν οἰκονομικὴ δύναμη. Αὐτὰ μποροῦν κάποτε νὰ βλάψουν τὴν Ἐκκλησία. Ἡ δύναμή της δὲν εἶναι ἀνθρώπινη, ἀλλὰ θεϊκή. Τὸ ἔργο της τὸ ἐπιτελεῖ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα, ὁ ἴδιος ὁ Θεός. Καὶ μπορεῖ τὸ ἴδιο εὔκολα νὰ τὸ ἐπιτελέσει καὶ μὲ ἁπλοὺς ψαράδες, ἀνθρώπους ἄσημους καὶ ἀνίκανους στὰ μάτια τῶν πολλῶν. Αὐτὸ ποὺ τελικὰ ἔχει ἀξία γιὰ τὸν Κύριο δὲν εἶναι ἡ ἀνθρώπινη δύναμη, ἀλλὰ τὸ ταπεινὸ φρόνημα. Αὐτὸ εἶναι τὸ μεγαλύτερο προτέρημα· διότι οἱ ταπεινοὶ ἄνθρωποι ἑλκύουν τὴ Χάρι τοῦ Θεοῦ.
2. Χωρὶς ἀναβολὴ
Ὁ Κύριος, λοιπόν, εἶδε δύο ἀδελφούς, τὸν Σίμωνα καὶ τὸν Ἀνδρέα, νὰ ρίχνουν τὰ δίχτυα τους στὴ θάλασσα καὶ τοὺς κάλεσε κοντά Του. «Ἀκολουθῆστε με, καὶ θὰ σᾶς κάνω ἱκανοὺς νὰ ἁλιεύετε ἀνθρώπους», τοὺς εἶπε. «Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ». Ἀμέσως, χωρὶς ἀναβολὴ ἄφησαν τὰ δίχτυα τους καὶ Τὸν ἀκολούθησαν. Λίγο πιὸ πέρα εἶδε δύο ἄλλους ἀδελφούς, τὸν ‘Ιάκωβο καὶ τὸν Ἰωάννη, νὰ ἑτοιμάζουν τὰ δίχτυα μαζὶ μὲ τὸν πατέρα τους καὶ τοὺς κάλεσε νὰ Τὸν ἀκολουθήσουν. Καὶ ἐκεῖνοι «εὐθέως», τὴν ἴδια στιγμή, ἄφησαν τὸ πλοῖο καὶ τὸν πατέρα τους καὶ ἀκολούθησαν τὸν Χριστό.
Δύο φορὲς ὁ ἱερὸς Εὐαγγελιστὴς προτάσσει τὴ λέξη «εὐθέως», γιὰ νὰ τονίσει τὴν ἄμεση ἀνταπόκριση τῶν ταπεινῶν αὐτῶν ψαράδων. «Καὶ γὰρ ἐν μέσοις τοῖς ἔργοις ὄντες… οὐκ ἀνεβάλοντο» (PG 57, 219), σχολιάζει ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος. Παρόλο ποὺ ἦταν στὴ μέση τῆς ἐργασίας τους, δὲν ἀνέβαλαν. Οὔτε εἶπαν: «Δῶσε μας λίγο χρόνο, νὰ τὸ συζητήσουμε μὲ τοὺς οἰκείους μας». Ἀλλὰ ἄφησαν ὅ,τι εἶχαν καὶ ἀκολούθησαν τὸν Χριστό.
Βέβαια, τὸ ἀποστολικὸ ἀξίωμα, στὸ ὁποῖο τοὺς καλοῦσε ὁ Κύριος, εἶναι ξεχωριστὸ καὶ ἀνεπανάληπτο μέσα στὴν Ἐκκλησία. Ἀντίστοιχα ὅμως καλεῖ καὶ τὸν καθένα μας ὁ Χριστὸς νὰ Τὸν ἀκολουθήσουμε· νὰ πορευθοῦμε σύμφωνα μὲ τὸ θεῖο θέλημά του· νὰ στοιχοῦμε πρὸς τὶς ἅγιες ἐντολές του· ν’ ἀφήσουμε τὸν ρυπαρὸ κόσμο καὶ τὰ πάθη μας καὶ νὰ πάρουμε τὴν ἀπόφαση νὰ ζοῦμε γιὰ Ἐκεῖνον. Ἂς ἔχουμε τὴν προθυμία, ποὺ εἶχαν οἱ πρῶτοι ἐκεῖνοι Μαθητές. Ἂς ἀποδεχόμαστε χωρὶς ἀναβολὴ κάθε κλήση ποὺ μᾶς ἀπευθύνει ὁ Κύριος, ὥστε νὰ εἴμαστε πιστοὶ ἀκόλουθοί του στὴν παρούσα ζωὴ καὶ στὴν αἰωνιότητα.
3. Ἡ πιὸ χαρμόσυνη εἴδηση
Ἀφοῦ ὁ Κύριος συγκρότησε τὸν πυρήνα τῶν μελλοντικῶν Ἀποστόλων του, ξεκίνησε νὰ περιοδεύει στὴ Γαλιλαία διδάσκοντας στὶς συναγωγὲς καὶ «κηρύσσων τὸ εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας»· διδάσκοντας, δηλαδή, τὴ χαρμόσυνη εἴδηση ὅτι ἔφθασε ἡ Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Μὲ τὴν ἔλευση τοῦ Κυρίου, τὸ θεῖο Πάθος καὶ τὴν Ἀνάστασή του, ὁ ἄνθρωπος, ποὺ ἐπὶ αἰῶνες ἦταν αἰχμάλωτος τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ θανάτου, μπορεῖ πλέον νὰ σωθεῖ ἀπὸ τὴ δυναστεία τοῦ διαβόλου, νὰ ἐλευθερωθεῖ ἀπὸ τὰ δεσμά του καὶ νὰ ἐπιστρέψει στὸν Θεό· νὰ ἑνωθεῖ μαζί Του καὶ νὰ ἀπολαύσει τὴ Βασιλεία του.
Ἡ Βασιλεία αὐτὴ δὲν εἶναι γεγονὸς μόνο τοῦ μέλλοντος, προσδοκώμενο. Ξεκινᾶ ἀπὸ τὴ γῆ μὲ τὴν ἵδρυση τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἡ ἐπὶ γῆς Βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Στὸν ἱερὸ χῶρο της οἱ πιστοὶ ἀπολαμβάνουμε τὴ θεία Χάρι, τὴν πληρότητα, τὴν παρουσία τοῦ Κυρίου, τὴν αἰώνια σωτηρία. Ζοῦμε ἀπὸ τὸ παρὸν στὴν αἰωνιότητα. Σκιρτᾶ καὶ ἀγάλλεται ἡ καρδιά μας. Ἔχει ἀκουσθεῖ μήπως πιὸ εὐχάριστη εἴδηση ἀπὸ αὐτὴ στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία;
Αὐτὴ ἡ χαρμόσυνη ἀγγελία, τὸ Εὐαγγέλιο τῆς Βασιλείας, μπορεῖ νὰ γίνει γιὰ τὸν καθένα μας προσωπικὸ γεγονός· ἡ εὐφρόσυνη εἴδηση τῆς δικῆς μας σωτηρίας. Ἕνα ἐσωτερικὸ πανηγύρι, μιὰ προσωπικὴ χαρά· ἡ χαρὰ τῆς κοινωνίας μὲ τὸν Θεό. Μπορῶ νὰ προγεύομαι ἀπὸ τώρα τὴν οὐράνια Βασιλεία του, ὅταν εἶμαι ζωντανὸ μέλος τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν μετέχω στὴ ζωή της, ὅταν καὶ ἡ δική μου ζωὴ δὲν εἶναι ἐπίγεια καὶ σαρκική, ἀλλὰ οὐράνια καὶ πνευματική.
Από το Ιστολόγιο www.osotir.org
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου